Podchodziłam do tego wpisu jak do przysłowiowego jeża. No bo, jak mam w kilkuset słowach opisać skalę problemu, jakim jest zawartość cukru w żywności? W związku z tym, postanowiłam pisać jak najprościej 😊 Zapraszam!

Wszędobylski cukier

Do napisania tego tekstu zainspirowały mnie dwa filmy „Cukier gorszy od tłuszczu” oraz „Cały ten cukier”. Oczywiście zdawałam sobie sprawę z tego, że cukier jest w baaardzo wielu produktach, ale dopiero te dwa filmy uświadomiły mi, jak bardzo jesteśmy „osaczeni” tym składnikiem. Cukier znajduje się w niemal każdej przetworzonej żywności. Dlaczego? Ponieważ jest to bardzo tani składnik, który poprawia smak. Większość produktów pomidorowych zawiera go, aby zneutralizować nieco kwaśny smak pomidorów.

Cukier niejedno ma imię

I to kolejna kwestia, którą trzeba poruszyć. Producenci to niezłe cwaniaki i dodają różne substancje słodzące pod wieloma nazwami np. acesulfam, sorbitol, maltodestryna. Mogą się nieco różnić pod względem chemicznym, but still… to jest dalej substancja słodząca. Czasami trudno się połapać, co jest czym. W żadnym wypadku nie namawiam Cię do zapamiętywania wszystkich możliwych nazw, ale warto czytać etykiety, a gdy pojawia się termin, którego nie znamy… och proszę Cię, żyjemy w XXI wieku, a smartfony to nasza trzecia ręka. Ściągnij aplikację na telefon i po problemie. Ja akurat testuję Chemia w żywności i jest całkiem w porządku.

Czy każdy jest zły?

Każdy, kto kiedykolwiek się odchudzał, a jest fanem słodkości, niejednokrotnie pytał „A to dobry cukier, czy zły?”. Cukier sam w sobie szatanem nie jest, ale jego nadmiar może być zabójczy. Na szybko rozpisałam baaaardzo uproszczony podział cukrów, a wygląda on tak:

Grafika pokazująca podział węglowodanów

Podział węglowodanów

 

Mając przed oczami podział węglowodanów na odpowiednie grupy, warto pamiętać, że niektóre z nich wchłaniają się w naszym organizmie wolniej, a inne szybciej. Najprościej mówiąc, wygląda to tak:

Glukoza i sacharoza (słodycze, słodkie napoje, miód) najszybciej zwiększają stężenie glukozy we krwi.

Skrobia (ziemniaki), fruktoza (owoce) i laktoza (mleko) podnoszą poziom glukozy nieco wolniej niż pierwsza grupa.

Celuloza (i kilka innych), czyli błonnik powoduje najwolniejszy wzrost glukozy we krwi. Jak wiesz, człowiek nie trawi błonnika poprzez enzymy. Robią to bakterie w jelicie grubym. Warto zaznaczyć, że błonnik spowalnia wchłanianie tłuszczu, dlatego jest zalecany podczas diet. Błonnik znajdziemy w grubych kaszach, płatkach zbożowych, chlebie żytnim/razowym i oczywiście warzywach.

Jeżeli chcesz panować na odpowiednim poziomem glukozy we krwi, to zalecam na skupieniu się na grupie trzeciej 😊

Nadmiar cukru zamienia się w tłuszcz!

I teraz crème de la crème całego wpisu. Jeżeli jeszcze ze mną jesteś, to bardzo się cieszę, bo mam Ci do powiedzenia bardzo ciekawą rzecz. Jak już wcześniej wspomniałam, sam cukier nie jest zły. Nasz organizm go potrzebuje, ponieważ nasz mózg żywi się tylko i wyłącznie glukozą. Wszystko jest dla ludzi, ale nadmiar wszystkiego szkodzi… tylko nadmiar pieniędzy jest do przyjęcia 😊 Wracając do namiaru węglowodanów. Możesz wierzyć albo nie ale poświęciłam kilkanaście minut na próbie rozrysowania schematu, jak to wygląda i wyszedł mi kłębek linii. Postanowiłam opisać w punktach, jak cukier zamienia się w tłuszcz.

  1. Spożywamy posiłek. Załóżmy, że jest bogaty w sacharozę.
  2. Podczas trawienia za sprawą enzymów węglowodany rozkładane są na cukry proste.
  3. Te z kolei trafiają do naszej wątroby. Tu wykorzystywane są do produkcji energii albo są odkładane jako zapas (glikogen). Pozostałe cukry krążą po naszych organach.
  4. Jeżeli potrzebne zapasy są pełne, to cukier zamienia się w tłuszcz, tj. trójglicerydy (część zostaje w wątrobie!).
  5. Trójglicerydy wraz z krwią wędrują do tkanki tłuszczowej i są rezerwą energetyczną.

I koniec. Tak nadmiar cukru przyczynia się do tego, że nasz tłuszcz na brzuchu radośnie rośnie.

 Jak walczyć z cukrem?

Tu nie ma co się za bardzo rozpisywać. Oczywiście pamiętaj, żeby unikać ciastek i słodkich napoi itp., ale warto mieć oko na produkty przetworzone. Warto ściągnąć sobie na smartfon aplikację, która pomoże nam weryfikować, czym karmią nas producenci. Warzywa, produkty pełnoziarniste będą idealne w codziennej diecie.

 

Linki do filmów:

Cukier gorszy od tłuszczu -> https://www.youtube.com/watch?v=jOhzL4onqwQ

Cały ten cukier -> https://www.youtube.com/watch?v=6pJiuCbGLcY

 

Nie jestem dietetykiem ani specjalistą żywienia. Wszelkie uwagi merytoryczne do tekstu mile widziane.

 

Podobało się?